Töissä.
Sairaanhoitajat kertovat tällä palstalla, mitä työelämässä tapahtuu.
Teksti Susanna Mört, yliopettaja, Turun ammattikorkeakoulu (susanna.mort@turkuamk.fi); Sirkku Riikonen, sairaanhoitaja, Campuskoti Merihelmi, Varsinais-Suomen hyvinvointialue; Sirpa Nikunen, lehtori, Turun ammattikorkeakoulu; Sari Mäkinen, lehtori, Turun ammattikorkeakoulu; Sini Eloranta, yliopettaja, Turun ammattikorkeakoulu; Kuvat Vesa-Matti Väärä
Heti kiinni työelämään
Salossa sijaitseva Campuskoti Merihelmi on ympärivuorokautinen palveluasumisyksikkö, joka kiinnittää sairaanhoitajaopiskelijat työelämään ja ikääntyneiden hoitotyöhön jo opintojensa alussa.
Aiemmin näissä tiloissa toimi Nokia, nykyään Campuskoti Merihelmi, Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutus ja moni muu organisaatio. Alueen nimi on Salon IoT Campus, joka viittaa esineiden internettiin.
Campuskoti Merihelmi on Varsinais-Suomen hyvinvointialueen ylläpitämä ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikkö. Se aloitti toimintansa marraskuussa 2022, ja siellä asuu 30 ikäihmistä.
Yksikkö on myös oppimisympäristö, jossa sairaanhoitajaopiskelijat suorittavat opintojaksoja aivan opintojensa alussa. Puoli vuotta kestävä jakso sisältää teoriaopetusta, prekliinistä opetusta, harjoittelun sekä suomen kielen ja viestinnän opintoja, jotka voivat liittyä esimerkiksi kirjaamiseen.
Perinteisesti sairaanhoitajaopiskelijat ovat ensin opiskelleet teoriaa puoli vuotta korkeakoulussa ja sen jälkeen suorittaneet vanhustenhoidossa 5–7 viikon harjoittelun, josta ensimmäiset viikot kuluvat usein lähinnä uuden ihmettelemiseen.
Campuskoti Merihelmen idea on saada sairaanhoitajaopiskelijat kiinnittymään työelämään ja työyhteisöön sekä vahvistamaan ikääntyneiden hoitotyön erityisosaamista jo heti opintojensa alussa.
Opintojaksoista on hyötyä kaikenlaisiin urapolkuihin. Työelämässä sairaanhoitajat kohtaavat ikääntyneitä asiakkaita monenlaisissa yksiköissä, eivät pelkästään ikääntyneiden palveluissa.
Opintojaksoista on hyötyä kaikenlaisiin urapolkuihin. Työelämässä sairaanhoitajat kohtaavat ikääntyneitä asiakkaita monenlaisissa yksiköissä.
Ensimmäiset sairaanhoitajaopiskelijat aloittivat Campuskoti Merihelmessä tammikuussa 2023. Opiskelu tapahtuu tiimeissä, joihin sairaanhoitajaopiskelijat jaetaan opintojensa alussa. Yhteen tiimiin kuuluu 4–5 eritaustaista opiskelijaa, ja tiimi työskentelee yhdessä koko ensimmäisen lukukauden.
Campuskoti Merihelmessä harjoittelevat ne opiskelijat, joilla ei ole aiempaa koulutusta hoitotyöstä. Harjoitteluvuorossa on yksi tiimi kerrallaan. Tiimille osoitetaan asukkaita sen perusteella, missä vaiheessa opiskelijoiden osaaminen on.
Opiskelija oppii ikäihmiseltä, ja ikäihminen tietää, kuka on hänen opiskelijansa, joka pitää hänestä huolta vakiohenkilökunnan ohella. Campuskoti Merihelmen ensisijainen tavoite on turvata asukkaiden elämänlaatu, ja sairaanhoitajaopiskelijat pystyvät tukemaan yksikköä tässä tärkeässä tehtävässä ja tuomaan hoitotyöhön uutta näkökulmaa.
Oppimisessa hyödynnetään tiimioppimisen lisäksi transformatiivista oppimista. Siinä keskiössä ovat vertaisoppiminen ja -ohjaaminen sekä reflektiokeskustelut ohjaajan ja opettajan kanssa. Sairaanhoitajaopiskelijat paitsi auttavat toisiaan päätöksenteossa ja ongelmanratkaisussa myös opettavat oppimiaan asioita toisilleen.
Harjoitteluvuorojen aikana opiskelijatiimit työstävät erilaisiin teemoihin liittyviä tehtäviä ja peilaavat käytännön hoitotyötä teoriaan. Esimerkiksi lääkehoidon toteuttaminen konkretisoituu, kun se tapahtuu aidossa oppimisympäristössä simuloidun ympäristön sijaan.
Opiskelija oppii ikäihmiseltä, ja ikäihminen tietää, kuka on hänen opiskelijansa, joka pitää hänestä huolta vakiohenkilökunnan ohella.
Opiskelijatiimien ohjaamiseen osallistuvat kaikki yksikön työntekijät. Myös ammattikorkeakoulun opettajat tukevat tiimien toimintaa ja oppimistavoitteiden täyttymistä.
Kerran viikossa opettaja käy opiskelijoiden kanssa purkukeskustelun, jossa opiskelijat voivat luottamuksellisessa ilmapiirissä tuoda esiin tunteitaan, ajatuksiaan ja kysymyksiään. Purkukeskustelut ovat tärkeä osa tiimien työskentelyä, sillä ne edistävät vuorovaikutusta ja yhteistyötä sekä auttavat ymmärtämään kokonaisuuksia.
Purkukeskusteluihin voivat osallistua myös asumisyksikön työntekijät. Kohtaamisissa on mahdollista tuoda laajempaa näkökulmaa opiskeltaviin asioihin sekä keskustella uusimmasta näyttöön perustuvasta tiedosta ja teoriatiedon tuomisesta käytäntöön.
Ainutlaatuisessa toiminnassa jokaisella on tärkeä rooli ja jokainen vaikuttaa kokonaisuuteen.
Campuskoti Merihelmi yhdistää ikääntyneet ihmiset ja heidän läheisensä, yksikön työntekijät, sairaanhoitajaopiskelijat sekä heidän opettajansa.
Ainutlaatuisessa toiminnassa jokaisella on tärkeä rooli ja jokainen vaikuttaa kokonaisuuteen. Kaikilla on mahdollisuus oppia toisiltaan ja luoda yhteistä kulttuuria. Haasteena on se, että aina puolen vuoden välein opiskelijaryhmä vaihtuu ja yhteisön dynamiikka on rakennettava uudelleen.
Arki asumisyksikön ja Turun ammattikorkeakoulun välillä rakentuu päivittäisistä kohtaamisista. Toiminta on tuonut organisaatioita lähemmäs toisiaan. Päivittäiset kohtaamiset ovat madaltaneet kynnystä kysyä puolin ja toisin.
Yhteistyötä kehitetään myös Osaamismalli ikääntyneiden hoitotyön vetovoimaksi -hankkeessa. Kyseessä on Turun ammattikorkeakoulun Arvokas vanhuus -tutkimusryhmän vetämä hanke, jota rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.
Sairaanhoitajakoulutuksen tulee pystyä vastaamaan työelämän muuttuviin ja moninaisiin tarpeisiin. Campuskoti Merihelmessä tullaan jatkossa kokeilemaan myös terveysteknologiaa.
Campuskoti Merihelmi
• Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijat suorittavat jo opintojensa alussa kursseja ja työharjoittelua Campuskoti Merihelmessä.
• Varsinais-Suomen hyvinvointialueen ylläpitämässä ympärivuorokautisessa palveluasumisen yksikössä asuu 30 ikäihmistä.
• Campuskoti Merihelmi on uudenlainen oppimisympäristö. Toimintaa ovat kehittäneet yksikön henkilöstö sekä Turun ammattikorkeakoulun vanhushoitotyöstä vastaavat opettajat, kehittäjät ja Arvokas vanhuus -tutkimusryhmän tutkijat.
• Yhteistyöllä on monia tavoitteita, kuten helpottaa sosiaali- ja terveydenhuollon vaikeaa työllisyystilannetta, ylläpitää hoitotyön veto- ja pitovoimaa, lisätä vanhushoitotyön osaamista ja arvostusta sekä kehittää sairaanhoitajakoulutusta paremmin työelämän tarpeita vastaavaksi.
• Opiskelijat saavat työelämästä realistisen kuvan jo opintojensa alkuvaiheessa ja oppivat soveltamaan teoriatietoa käytännön hoitotyöhön. Yhteistyö lisää ja ylläpitää myös opettajien käytännön tietoja, vahvistaa ohjausosaamista ja jatkuvaa oppimista sekä lisää asukkaiden elämänlaatua ja omaisten tyytyväisyyttä.
Plussat & miinukset
+ Opetus tapahtuu aidossa ympäristössä.
+ Ikääntyneet ovat opetuksen keskiössä.
+ Opiskelijat oppivat vastaamaan hoidon tarpeisiin ja tavoitteisiin sekä perustelemaan toimintaansa.
+ Tiimityöskentely vahvistuu.
+ Opettajatkin pääsevät lähelle käytännön hoitotyötä.
+ Opiskelijat tuovat uutta energiaa työyhteisöön.
+ Työyksikössä säilyy jatkuva oppimisen kulttuuri.
+ Asukkaiden toiveita ja tarpeita pystytään toteuttamaan yksilöllisemmin.
– Opiskelijoille kaikki on aluksi uutta, joten ohjaaminen on vaativaa.
– Muistisairaiden kanssa työskentely on kokemattomalle hämmentävää.
– Uusi toiminta vaatii opettelua kaikilta osapuolilta.
Campuskoti Merihelmi
• Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijat suorittavat jo opintojensa alussa kursseja ja työharjoittelua Campuskoti Merihelmessä.
• Varsinais-Suomen hyvinvointialueen ylläpitämässä ympärivuorokautisessa palveluasumisen yksikössä asuu 30 ikäihmistä.
• Campuskoti Merihelmi on uudenlainen oppimisympäristö. Toimintaa ovat kehittäneet yksikön henkilöstö sekä Turun ammattikorkeakoulun vanhushoitotyöstä vastaavat opettajat, kehittäjät ja Arvokas vanhuus -tutkimusryhmän tutkijat.
• Yhteistyöllä on monia tavoitteita, kuten helpottaa sosiaali- ja terveydenhuollon vaikeaa työllisyystilannetta, ylläpitää hoitotyön veto- ja pitovoimaa, lisätä vanhushoitotyön osaamista ja arvostusta sekä kehittää sairaanhoitajakoulutusta paremmin työelämän tarpeita vastaavaksi.
• Opiskelijat saavat työelämästä realistisen kuvan jo opintojensa alkuvaiheessa ja oppivat soveltamaan teoriatietoa käytännön hoitotyöhön. Yhteistyö lisää ja ylläpitää myös opettajien käytännön tietoja, vahvistaa ohjausosaamista ja jatkuvaa oppimista sekä lisää asukkaiden elämänlaatua ja omaisten tyytyväisyyttä.
Plussat & miinukset
+ Opetus tapahtuu aidossa ympäristössä.
+ Ikääntyneet ovat opetuksen keskiössä.
+ Opiskelijat oppivat vastaamaan hoidon tarpeisiin ja tavoitteisiin sekä perustelemaan toimintaansa.
+ Tiimityöskentely vahvistuu.
+ Opettajatkin pääsevät lähelle käytännön hoitotyötä.
+ Opiskelijat tuovat uutta energiaa työyhteisöön.
+ Työyksikössä säilyy jatkuva oppimisen kulttuuri.
+ Asukkaiden toiveita ja tarpeita pystytään toteuttamaan yksilöllisemmin.
– Opiskelijoille kaikki on aluksi uutta, joten ohjaaminen on vaativaa.
– Muistisairaiden kanssa työskentely on kokemattomalle hämmentävää.
– Uusi toiminta vaatii opettelua kaikilta osapuolilta.