Töissä.

Sairaanhoitajat kertovat tällä palstalla, mitä työelämässä tapahtuu.

Teksti Taina Romppanen, lehtori, projektiasiantuntija, Kajaanin ammattikorkeakoulu, (taina.romppanen@kamk.fi); Kuvat Katja Kaikkonen, Clever Simulation Entertainment, Kajaanin ammattikorkeakoulu

Työ tutuksi. Virtuaalitodellisuudessa pelaaja pääsee kurkistamaan sairaanhoitajan työhön uudella tavalla. Näytöllä näkyy pelinäkymä, joka voidaan jakaa seuraajille.
Työ tutuksi. Virtuaalitodellisuudessa pelaaja pääsee kurkistamaan sairaanhoitajan työhön uudella tavalla. Näytöllä näkyy pelinäkymä, joka voidaan jakaa seuraajille.

Ensisilmäys sairaanhoitajan työhön

Virtuaalinen pakopeli havainnollistaa sairaanhoitajan työtä hauskalla tavalla. Tavoitteena on innostaa alalle uusia opiskelijoita. Peli on vapaasti pelattavissa.

Sairaanhoitajapula ja -koulutuksen laskevat hakijamäärät kannustavat ideoimaan uusia keinoja opiskelijoiden houkuttelemiseksi alalle. Kajaanin ammattikorkeakoulussa (KAMK) kehitettiin virtuaalinen pakopeli, jossa pelaaja pääsee kurkistamaan sairaanhoitajan kuvitteelliseen työpäivään.

NursED-niminen peli on suunnattu erityisesti hoitoalaa harkitseville. He voivat testata omaa soveltuvuuttaan sairaanhoitajan työhön pelillisin keinoin. Pelin avulla voidaan innostaa ammattiin myös sellaisia henkilöitä, jotka eivät ole aiemmin harkinneet sairaanhoitajan opintoja.

Lisäksi peliä voidaan käyttää sairaanhoitajakoulutuksessa sekä työelämässä esimerkkinä VR-pelien hyötykäytöstä. VR tulee englanninkielisistä sanoista virtual reality eli virtuaalitodellisuus.

NursED-pelissä ratkotaan sairaanhoitajan työhön liittyviä pulmia hauskalla tavalla. Pelin ilmapiiri on humoristinen mutta asiallinen. Pelaaminen ei edellytä ammatillista osaamista. Käsiteltävät ilmiöt on valikoitu niin, ettei eettisesti tai muulla tavalla erityisen haastavia tilanteita, kuten kuolemaa tai mielenterveysongelmia, ole sisällytetty peliin.

Kyseessä on kaksinpeli eli pelaajat selvittävät ongelmat yhdessä. Peliä pelataan virtuaalilaseilla, jotka sijoittavat pelaajat virtuaaliseen ympäristöön. Pelinäkymä voidaan jakaa seuraajille heijastamalla se esimerkiksi valkokankaalle.

Sairaalassa jaetaan kuvitteellisia lääkkeitä, annostellaan lääkkeitä erikokoisille potilaille sekä tulkitaan haasteellista viestintää puhelin­päivystyksessä.

Peli sisältää erilaisia ympäristöjä, asiakkaita ja potilaita. Työpäivä alkaa pukuhuoneesta, josta pelaajat siirtyvät peliin avaamalla pukuhuoneen oven yhdessä. Seuraavaksi edetään luokkahuoneeseen, jossa pelaajien tehtävä on asettaa anatomisia rakenteita ihmisen torsoon oikeille paikoilleen. Tämä johdattaa pelaajat sairaanhoitajaopiskelijan arkeen.

Matka jatkuu sairaalaan, jossa jaetaan kuvitteellisia lääkkeitä, annostellaan lääkkeitä erikokoisille potilaille sekä tulkitaan haasteellista viestintää puhelinpäivystyksessä. Lisäksi pelaajat valmistelevat yhtä potilasta magneetti­tutkimukseen ja toisen potilaan leikkausta.

Viimeinen työympäristö on asiakkaan koti. Pelin vaikeustaso kasvaa sen edetessä, ja koti on haasteellisin, eniten pakohuonetta muistuttava tila. Pelaajat muun muassa etsivät sulakkeita saadakseen valot pimeään tilaan sekä avaavat kassakaapin ympäristöstä löytyvien vihjeiden avulla.

Lopuksi pelaajia onnitellaan pelin läpäisystä. Pelissä ei pääse etenemään eikä loppuun asti pääse ilman oikeita ratkaisuja, mutta pelaaminen onnistuu yhteistyöllä ja loogisella päättelykyvyllä.

Pakopeleistä poiketen peliaikaa ei ole teknisesti rajoitettu, mutta jos kilpailullisuutta halutaan lisätä, pelaajille voidaan kertoa aika, jossa peli on läpäistävä. Ohjeellinen peliaika on noin 30–40 minuuttia, sisältäen pelin ohjeistuksen ja lyhyen loppukeskustelun. Loppukeskusteluun kannattaa kuitenkin varata aikaa, jotta pelikokemuksesta ehditään keskustella pelaajien kanssa riittävästi.

Pelimuodoksi valittiin kaksinpeli, jotta tiimi­työn merkitys korostuu ja jotta sairaanhoitajan työn monipuolisuus tulee esiin.

Parhaimmillaan pelaaja kokee aidosti olevansa virtuaalisessa ympäristössä ja uppoutuu täysin pelin maailmaan eli saavuttaa immersion tunteen. Kun tähän yhdistetään pakopelien koukuttavat elementit, kuten haasteiden ratkaiseminen yhdessä pähkäillen, pohtien ja päätöksiä tehden, voidaan saada aikaan innostava ja vaikuttava kokonaisuus.

NursED-pelin visuaalinen ilme on selkeä. Pelissä on yksinkertaistettu sarjakuvamainen grafiikka, mikä johtuu mobiilien virtuaalilasien graafisesta prosessointitehosta. Suomenkielisessä pelissä on vain vähän sanoja, ja kieltä on korvattu pakopelimäisesti symboleilla. Pelaaminen ei siis edellytä vahvaa suomen kielen taitoa.

Peli tuotettiin KAMKissa, jossa kaksi hoitotyön opettajaa vastasi pelin sisällön ammatillisesta suunnittelusta. Kainuun ammattiopiston lähihoitajaopiskelijat ideoivat peliin pulmia, ja heiltä saatiin myös käyttäjänäkemystä pelin vaativuustasosta. Lähihoitajaopiskelijat myös pilotoivat peliä. Pelimuodoksi valittiin kaksinpeli, jotta tiimityön merkitys korostuu ja jotta sairaanhoitajan työn monipuolisuus tulee esiin.

Peliin suunnitellut pulmat ja juoni hiottiin teknisesti toimivaksi kokonaisuudeksi KAMKin Clever Simulation Entertainment
-hyötypelitiimin kanssa. Peliohjelmoijat ja 3D-artistit toteuttivat pelimekaniikat ja graafiset elementit osin mallintaen autenttisia välineitä, kuten instrumentteja. Peliä katselmoitiin useita kertoja prosessin aikana, ja sitä pilotoitiin muutamia kertoja kohderyhmän kanssa.

NursED julkaistiin lokakuussa 2023. Palautteiden perusteella NursED kuvaa sairaanhoitajan työtä innostavasti ja mahdollistaa työhön tutustumisen uudenlaisella, innovatiivisella tavalla.

Peli on herättänyt positiivista kiinnostusta sekä alalle mahdollisesti hakeutuvien että jo alalla opiskelevien ja toimivien sairaanhoitajien keskuudessa. Pelaaminen on koettu helpoksi ilman aiempaa VR-osaamista, ja pelin logiikan oppii nopeasti.

NursED on vapaasti kaikkien pelattavissa. Ohjeet löytyvät Avointen oppimateriaalien kirjastosta, osoitteesta aoe.fi. Peli ladataan suoraan VR-laseille. Pelaaminen edellyttää virtuaali­laseja eli peliä ei voi pelata ilman niitä.

Kyseessä ei ollut ensimmäinen virtuaali­peli, joka on tuotettu KAMKissa hoitotyön koulutukseen. Aiemmin on ilmestynyt muun muassa Aging ikääntymismuutosten havainnollistamiseen, WoundED haavanhoidon opiskeluun sekä VResuscitation aikuisen potilaan hoitoelvytyksen opiskeluun. Kaksi jälkimmäistä ovat niin ikään vapaasti ladattavissa VR-laseille, ja pelien ohjeistus löytyy Avointen oppimateriaalien kirjastosta.

Työ tutuksi. Virtuaalitodellisuudessa pelaaja pääsee kurkistamaan sairaanhoitajan työhön uudella tavalla. Näytöllä näkyy pelinäkymä, joka voidaan jakaa seuraajille.
Työ tutuksi. Virtuaalitodellisuudessa pelaaja pääsee kurkistamaan sairaanhoitajan työhön uudella tavalla. Näytöllä näkyy pelinäkymä, joka voidaan jakaa seuraajille.
Alkulämmittelyä. Pelin alussa ollaan luokka­huoneessa, jossa pelaajien pitää ratkaista anatomian tehtävä. Ovi aukeaa, kun elimet ovat oikeilla paikoillaan.
Alkulämmittelyä. Pelin alussa ollaan luokka­huoneessa, jossa pelaajien pitää ratkaista anatomian tehtävä. Ovi aukeaa, kun elimet ovat oikeilla paikoillaan.
Laskin ja lääkkeitä. Peliin on sisällytetty yksinkertaista lääkelaskentaa, joka saattaa aluksi jännittää alaa harkitsevaa tai alaa opiskelevaa.
Laskin ja lääkkeitä. Peliin on sisällytetty yksinkertaista lääkelaskentaa, joka saattaa aluksi jännittää alaa harkitsevaa tai alaa opiskelevaa.
Vuorovaikutusta. Magneettitutkimuksessa pelaajien on kommunikoitava virtuaalisten tilojen välillä, jotta pulmat saadaan ratkaistua.
Vuorovaikutusta. Magneettitutkimuksessa pelaajien on kommunikoitava virtuaalisten tilojen välillä, jotta pulmat saadaan ratkaistua.
Hankalin ympäristö. Asiakkaan koti on eniten pakohuonetta muistuttava tila. Pelissä on yksinkertaistettu sarjakuvamainen grafiikka, jossa hyödynnetään paljon symboleja.
Hankalin ympäristö. Asiakkaan koti on eniten pakohuonetta muistuttava tila. Pelissä on yksinkertaistettu sarjakuvamainen grafiikka, jossa hyödynnetään paljon symboleja.
Hyvän yhteistyön tulos. Pelin toteutti Kajaanin ammattikorkeakoulun ­Clever Simulation Entertainment -hyötypelitiimi yhteistyössä hoitotyön opettajien kanssa. Pelituottaja Kyösti Koskela ohjaa pelin aloittamisessa.
Hyvän yhteistyön tulos. Pelin toteutti Kajaanin ammattikorkeakoulun ­Clever Simulation Entertainment -hyötypelitiimi yhteistyössä hoitotyön opettajien kanssa. Pelituottaja Kyösti Koskela ohjaa pelin aloittamisessa.
Kaksinpeli. Pelissä pulmat ratkotaan tiimi­työnä. Sairaanhoitajat Mirella Riekki ja Mari Romppainen testaavat peliä. Pelaaminen ei edellytä aiempaa peli- tai VR-osaamista.
Kaksinpeli. Pelissä pulmat ratkotaan tiimi­työnä. Sairaanhoitajat Mirella Riekki ja Mari Romppainen testaavat peliä. Pelaaminen ei edellytä aiempaa peli- tai VR-osaamista.


NursED-virtuaalipeli

• Virtuaalitodellisuudessa pelattava pakopeli, jossa ratkaistaan sairaanhoitajan työhön kuuluvia pulmia erilaisissa ympäristöissä.

• Peli on suunnattu erityisesti sairaanhoitajan työstä kiinnostuneille. Se sopii myös sairaan­hoitajaopiskelijoille sekä jo työelämässä oleville sairaanhoitajille.

• Pelin tavoitteena on lisätä kiinnostusta sairaanhoitajan ammattia kohtaan, luoda työstä positiivinen kuva sekä kehittää pelaajien digitaalisia ­valmiuksia.

• Kuka tahansa voi pelata peliä. Pelaaminen edellyttää Meta Quest 2-, 3- tai Pro-virtuaali­laseja, ja peli ladataan suoraan VR-laseille Meta Storesta.

• Pelin ohjeistus löytyy Avointen oppimateriaalien kirjastosta osoitteesta aoe.fi. Peli löytyy haku­sanalla ”NursED”.

• Kyseessä on kaksinpeli eli kaksi pelaajaa ratkoo pulmia yhdessä. Pelinäkymä voidaan jakaa seuraajille.

• Kajaanin ammattikorkeakoulu kehitti pelin UraXR-hankkeessa, jota rahoitti Euroopan sosiaalirahasto (ESR). Hankkeen päätoteuttaja oli Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.

Peli on herättänyt positiivista kiinnostusta sekä alalle mahdollisesti hakeutuvien että jo alalla opiskelevien ja toimivien sairaan­hoitajien keskuudessa.

Plussat & miinukset

+ VR-peli havainnollistaa sairaanhoitajan työtä hauskalla tavalla.

+ Virtuaalinen pakopeli on aivan uudenlainen keino houkutella opiskelijoita alalle.

+ Peliä voidaan hyödyntää monipuolisesti eri käyttäjien kanssa.

+ Pelaaminen on helppoa ja hauskaa.

+ Kaksinpelissä korostuu sairaanhoitajalle tärkeä tiimityö.

– Kaikki eivät voi pelata VR-peliä. VR-lasit voivat laukaista esimerkiksi epileptisen kohtauksen.

– Pelaaminen vaatii kohtuullisen ison tilan.

– Pelaamiseen tarvitaan kahdet VR-lasit.



NursED-virtuaalipeli

• Virtuaalitodellisuudessa pelattava pakopeli, jossa ratkaistaan sairaanhoitajan työhön kuuluvia pulmia erilaisissa ympäristöissä.

• Peli on suunnattu erityisesti sairaanhoitajan työstä kiinnostuneille. Se sopii myös sairaan­hoitajaopiskelijoille sekä jo työelämässä oleville sairaanhoitajille.

• Pelin tavoitteena on lisätä kiinnostusta sairaanhoitajan ammattia kohtaan, luoda työstä positiivinen kuva sekä kehittää pelaajien digitaalisia ­valmiuksia.

• Kuka tahansa voi pelata peliä. Pelaaminen edellyttää Meta Quest 2-, 3- tai Pro-virtuaali­laseja, ja peli ladataan suoraan VR-laseille Meta Storesta.

• Pelin ohjeistus löytyy Avointen oppimateriaalien kirjastosta osoitteesta aoe.fi. Peli löytyy haku­sanalla ”NursED”.

• Kyseessä on kaksinpeli eli kaksi pelaajaa ratkoo pulmia yhdessä. Pelinäkymä voidaan jakaa seuraajille.

• Kajaanin ammattikorkeakoulu kehitti pelin UraXR-hankkeessa, jota rahoitti Euroopan sosiaalirahasto (ESR). Hankkeen päätoteuttaja oli Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.

Peli on herättänyt positiivista kiinnostusta sekä alalle mahdollisesti hakeutuvien että jo alalla opiskelevien ja toimivien sairaan­hoitajien keskuudessa.

Plussat & miinukset

+ VR-peli havainnollistaa sairaanhoitajan työtä hauskalla tavalla.

+ Virtuaalinen pakopeli on aivan uudenlainen keino houkutella opiskelijoita alalle.

+ Peliä voidaan hyödyntää monipuolisesti eri käyttäjien kanssa.

+ Pelaaminen on helppoa ja hauskaa.

+ Kaksinpelissä korostuu sairaanhoitajalle tärkeä tiimityö.

– Kaikki eivät voi pelata VR-peliä. VR-lasit voivat laukaista esimerkiksi epileptisen kohtauksen.

– Pelaaminen vaatii kohtuullisen ison tilan.

– Pelaamiseen tarvitaan kahdet VR-lasit.